Premiul pentru valoarea proiectului original HEKTOMERON inițiat de VLAD DRĂGULESCU la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

Vlad Drăgulescu este cunoscut ca directorul artistic al Teatrului „Marin Sorescu” Craiova. În contextul situației pandemice Covid-19 care a marcat perioada 2020-2021, acesta lansează premisa îndrăzneață a unei suite de performance-uri inspirate de „Decameronul” lui Giovanni Boccaccio, înlocuind componenta ciumei cu pandemia. Astfel, ia naștere „Hektomeron”, proiectul Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova, compus din o sută de povești actualizate pentru a se potrivi situației actuale, semnate de o sută de regizori din o sută de țări diferite. Această inițiativă este premiată cu Premiul special pentru valoarea proiectului original „Hektomeron” în cadrul ediției cu numărul 30 a Galei UNITER de la Palatul Culturii din Bistrița, pe 4 iulie 2022, începând cu ora 21.00.

Premiul pentru valoarea proiectului original HEKTOMERON inițiat de VLAD DRĂGULESCU la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

„Nu e un proiect al României, e un proiect al tuturor celor 100 de țări care au participat, pentru că vocea e comună, împreună trecem și, spre deosebire de acum 650 de ani, acum vorbim despre o pandemie care a afectat chiar absolut toate țările de pe glob. Deci, e o problemă pe care o înțelege absolut toată lumea și care este marcată cumva în istoria fiecărei culturi și țări.” (Vlad Drăgulescu, într-un interviu coord. de Luana Pleșea pentru Scena.ro)

Încununând o perioadă dificilă pentru lumea artistică și,  cu precădere, cea teatrală, colajul de spectacole a fost repetat și conceput pe Zoom. „Hektomeron” a adunat peste o jumătate de milion de spectatori din 147 de țări care au urmărit cele o sută de proiecte întinse pe parcursul a o sută de zile, puse la dispoziție în regim online. Ultimul episod a fost împărtășit cu publicul pe 24 aprilie 2021. Mai mult, pe 21 iunie 2021 a avut loc Ziua „Hektomeronului”, în cadrul căreia Teatrul Național craiovean a prezentat un spectacol maraton, care, timp de douăzeci și cinci de ore, difuzat și disponibil publicului larg online, ilustrând toate poveștile care au fost create în acest context.

„Ziceam zilele trecute că până la urmă proiectul nostru a pornit de la întrebări existențiale: de ce existăm noi, care e rostul nostru? Acestea au început anul trecut, când eram în izolare totală.” (Vlad Drăgulescu, într-un interviu coord. de Luana Pleșea pentru Scena.ro)

Actor la bază, este absolvent al secției de Artele spectacolului – Actorie la Universitatea din Craiova, Facultatea de Litere, Departamentul de Arte, promoția 2007, timp în care este și student la secția Relații Interculturale în cadrul aceleiași universități. Jonglează pe parcursul carierei cu activități artistice, jucând în producții ale Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova și ale Companiei Teatrulescu, adesea regizând și realizând scenografia spectacolelor respective. În calitate de director artistic al teatrului craiovean, implementează de-a lungul timpului numeroase proiecte în cadrul următoarelor instituții: Teatrul Național „Marin Sorescu”, Filarmonica Oltenia, Asociația Craiova Capitală Culturală a Europei 2021 și Asociația I.S. Drăgulescu.

Unul dintre cele mai extravagante și impresionante proiecte rămâne „Hektomeron”. Realizând impactul global pe care îl are virusul prin gradul de răspândire absolut înfricoșător, Vlad Drăgulescu a identificat asemănările cu perioada ciumei prin care a trăit Boccaccio, marcată de o altă pandemie prin care omenirea a trecut: ciuma. Făcând această corelație, a venit cu ideea proiectului „Hektomeron”.

Proiectul Teatrului Național Craiova a constat într-o selecție de o sută de povești transmise online în o sută de zile, coordonate de o sută de regizori din o sută de țări. Textul de la care se pleca, dar și echipa regizor – actor care urma să repete prin platforma Zoom au fost extrase aleatoriu. Începând cu data de 15 ianuarie 2021 până pe 24 aprilie 2021, cele o sută de spectacole au fost transmise în regim live, pe site-ul www.hektomeron.com și au ajuns în 2005 orașe din aproximativ 150 de țări.

Profilul de regizori internaționali care au fost cooptați este de creator în zona experimentală, a teatrului social sau comunitar, pentru că acest tip de artist ar fi dispus să se alăture unui proiect atât de inedit și de îndrăzneț. Propunerea a fost ca fiecare dintre cele o sută de performance-uri să fie realizate în 10 zile și să dureze aproximativ 15 minute, cu un actor și un text impus și tras la sorți.

„Unii au contrazis viziunea lui Boccaccio, alții au mers pe drumul pe care l-a pregătit autorul, alții pur și simplu au rescris cu cuvintele lor poveștile respective, alții au folosit ca pretext povestea respectivă pentru a spune, de fapt, cu totul și cu totul altă poveste. Cred că unul dintre marile beneficii pe care le vedem acum, după 100 de episoade, este că avem aproape 100 de episoade diferite. Cred că sunt foarte puține în care să poți spune „uite, acest episod seamănă cu celălalt”. Chiar dacă ele sunt jucate de același actor. Asta ne-a bucurat cel mai tare, că am descoperit în actori, cu ajutorul acestor regizori, lucruri pe care nu le-am mai văzut până acum la colegii noștri.” (Vlad Drăgulescu, într-un interviu coord. de Luana Pleșea pentru Scena.ro)

La sfârșitul lunii iunie 2021, TNC spectacolul maraton care a încheiat munca la acest proiect, spectacol care a durat douăzeci și cinci de ore fără întrerupere, a dat publicului ocazia de a urmări, în succesiune, toate poveștile lucrate pe vremea pandemiei. Vlad Drăgulescu motivează această acțiune ca un simbol pentru efortul făcut de omenire atunci când s-a blocat totul în perioada carantinei.

„Le spuneam actorilor că va veni și ziua când vom juca toate performance-urile unite. Toți credeau că le vom uni la montaj sau că le vom juca în câteva zile. Nu le venea să creadă că facem un spectacol de douăzeci și cinci de ore. Eu așa l-am văzut de la început, ca să semene cu pandemia. Cele o sută de zile au fost artificiul de a-l croi. Și cu ajutorul muzicienilor pe care i-am ales, cu toată nebunia aceea de sunete pe care le mixa DJ-ul, cu sonoritatea medievală a oboiului, cu efectele care alterau sunetul viorii am vrut să recreez senzația oboselii pe care o dă pandemia. Dar am vrut și ca actorii să obosească efectiv, tehnicul să obosească, publicul să obosească și lumea să intre în starea pe care am avut-o atunci. Să rezumăm în douăzeci și cinci de ore ce am trăit cu toții în pandemie: pe de o parte, bucuria că stăm acasă, pe de o parte, frică… o groază de sentimente… Cele douăzeci și cinci de ore le vedeam ca pe efortul făcut de omenire atunci când totul s-a blocat.” (Vlad Drăgulescu, într-un interviu coord. de Cristina Rusiecki în Revista Cultura)

Proiectul are speranța de a fi continuat printr-o nouă ediție, de această dată susținută la Florența, dar și printr-un documentar în care vom putea urmări aventura din spatele ecranelor și procesul de creație, pas cu pas.