Dana Dogaru – Premiul pentru întreaga activitate la Gala Premiilor UNITER 2022

Dana Dogaru visa încă din copilărie la viața de actriță, datorită fascinației pe care o purta încă de pe atunci teatrului. Își amintește cu drag spectacolele pe care le construia singură în perioada liceului, sau piesa de teatru pe care tatăl actriței a scris-o pentru ea atunci când a împlinit 10 ani – mărturii timpurii ale teatrului în viața sa.

Dana Dogaru – Premiul pentru întreaga activitate la Gala Premiilor UNITER 2022

La ediția aniversară a GALEI PREMIILOR UNITER, care va avea loc luni, 4 iulie, de la ora 21.00, la Palatul Culturii din Bistrița (Centrul Cultural Municipal „George Coșbuc”), actrița Dana Dogaru va fi recompensată cu Premiul pentru întreaga activitate.

Cu o ambiție de fier, reușește să intre la actorie din prima încercare, după numai patru luni de pregătire pentru admitere cu Mihai Dogaru, cel care urmează să îi devină soț. În timpul facultății, joacă alături de personalități precum Horațiu Mălăele și Mircea Constantinescu, cu care are să colaboreze și în viitoare proiecte.  În 1977, își materializează visul de a deveni actriță prin debutul său pe scena Teatrului Nottara, cu rolul Eva din spectacolul „Ulciorul sfărâmat”, în regia lui Dan Micu, alături de Ștefan Iordache în rolul lui Adam.

Parcurge o lungă perioadă de vreme în rolul de actriță a Teatrului Nottara. La nici un an după debutul teatral, o întâlnim în filmul „Eu, tu și Ovidiu”, producție în regia lui Geo Saizescu. Vocea inconfundabilă și pătrunzătoare îi deschide calea către teatrul radiofonic, unde se face remarcată în spectacolele „Insula” de Mihail Sebastian, „Idiotul” de Fiodor M.Dostoievski și multe altele.

„Dintotdeauna m-am simțit mai apropiată de teatru. Întâlnirea directă pe care o ai cu publicul la teatru și emoția care se transmite dintr-o parte în alta e o energie puternică, pe care o simți imediat. În plus, spectacolul nu e niciodată la fel, așa cum nici publicul nu e la fel în fiecare seară. Mie mi-e mai aproape teatrul.” (Interviu coord. de Anca Vancu în Adevărul)

În 1994, joacă în producția Teatrului Mic din București, „Sfârșitul Troiei” de Jens Walter. Spectacolul a fost unul de proporții, aducând în același context actori precum Coca Bloos, Alexandru Repan, Dinu  Manolache și Gheorghe Visu, dar și prin echipa tehnică alcătuită din Vlad Mugur (regie), Helmut Stürmer (decor) și Lia Manțoc (costume).

„Talent, tenacitate, curiozitate, ele toate îți trebuie ca să faci profesia noastră. Și o lipsă de egoism, deși se spune că artiștii sunt egoiști. Eu cred însă că în actorie, dacă nu ești generos, o pățești rău de tot.” (Interviu coord. de Dana Ionescu în Yorick)

Anul 1997 o găsește pe postul de actriță a Teatrului Bulandra București, unde rămâne angajată până în prezent, având ca primă producție spectacolul „Cafeneaua” de Sam Bobrick și Ron Clark, în regia lui Horațiu Mălăele. Douăzeci și patru de ani mai târziu, în 2021, odată cu cea mai recentă premieră a actriței în montarea „Take, Ianke și Cadâr”, în regia semnată tot de Horațiu Mălăele, se desăvârșește cariera longevivă și consistentă a acesteia. Cu seriozitate, credință și respect dezarmant față de spectatori, Dana Dogaru deprinde o rigoare și o bucurie a scenei pentru care le mulțumește, cu nostalgie, marilor actori alături de care a jucat de-a lungul timpului: George Constantin, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț, Gina Patrichi, Zoe Muscan, Rodica Tapalagă, Ștefan Iordache…

„Meseria noastră e foarte frumoasă, dar și foarte grea: îți permite să te joci, să visezi, să te închipui în fel și chip, dar îți cere și o rigoare și un devotament aproape militar.” (Interviu coord. de Ines Hristea în Formula As)

În 2008 primește premiul UNITER pentru cea mai bună actriță în rol secundar, cu rolul dublu mama si chelnerița japoneză din spectacolul ,,În rolul victimei’’ de Vladimir şi Oleg Kresniakov, în regia lui Felix Alexa. După 9 ani este nominalizată și câștigă premiul pentru „Cea mai bună actriță în rol principal” în cadrul Premiilor Gopo 2017, pentru rolul de excepție „Doamna Mirică” în producția Sieranevada, regia Cristi Puiu.

„În momentul în care vii aici, la teatru, chiar dacă ești bolnav, chiar dacă nu te simți bine, chiar dacă te agasează nu știu ce, uiți de tot, intri într-o altă lume, care nu mai e problema ta.” (Interviu coord. de Dana Ionescu în Yorick)

Prin visul ei din copilărie, Dana Dogaru astăzi ne ajută pe noi să visăm și să tremurăm de nerăbdare la gândul revederii cu personajele pe care le interpretează. Pe acestă cale dorim să îi mulțumim că trenul vieții ei a oprit și în stația noastră.

Roluri în teatru:

Eva – Ulciorul sfărâmat de Heinrich von Kleist, regia Dan Micu, Teatrul Nottara (1976)

Natalia – Trei surori de A.P. Cehov, regia Alexandru Darie (1995)

Louise Murdock – Cafeneaua de Sam Bobrick şi Ron Clark, regia Horaţiu Mălăele (1997)

Julie – Mâţa în sac de Feydeaux, regia Dan Micu, Teatrul Nottara (1978)

Josefa Lanthenay – Idioata de M. Archard, regia Valeriu Paraschiv, Teatrul Nottara (1979)

Ana – Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă de H. Lovinescu, regia Dan Micu, Teatrul Nottara (1979)

Silvia – Aceşti îngeri trişti de D.R.Popescu, regia Mircea Cornişteanu, Teatrul Nottara (1983)

Rosalinda – Cum vă place de William Shakespeare, regia Dan Micu, Teatrul Nottara (1985)

Eva – Două femei celebra: Eva şi Clara de Robert David McDonald, regia Petre Bokor, Teatrul Nottara (1995)

Madam Pace – Şase personaje în căutarea unui autor de Luigi Pirandello, regia Liviu Ciulei (2005)

Actriţa – În rolul victimei de Vladimir şi Oleg Kresniakov, regia Felix Alexa, Teatrul Metropolis (2007)

Gloucester – Lear(a) de William Shakespeare, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra București (2012)

Roluri în film:

Eu, tu şi Ovidiu, regia Gelu Saizescu (1978)

Hanul dintre dealuri, regia Cristiana Nicolae (1988)

Moartea domnului Lăzărescu, regia Cristi Puiu (2005)

Cealaltă Irina, regia Andrei Gruzsniczki (2009)

Sieranevada, regia Cristi Puiu (2016)