MIKLÓS BÁCS, noul director al Galei Hop: „Sper să pot sluji fără prejudecăţi, cu umilinţă şi eficienţă“

În 2016, direcţia artistică a Galei Tânărului Actor – HOP este preluată de MIKLÓS BÁCS, actor al Teatrului Maghiar de Stat Cluj şi profesor universitar doctor abilitat la Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj.

MIKLÓS BÁCS, noul director al Galei Hop: „Sper să pot sluji fără prejudecăţi, cu umilinţă şi eficienţă“

Site-ul uniter.ro vă prezintă un text publicat de domnul MIKLÓS BÁCS pe contul său de Facebook, imediat după anunţul pe care l-a făcut ieri Uniunea Teatrală.

„Cu oboseala de după spectacol, vreau să vă mulţumesc tuturor pentru încrederea şi gândurile bune exprimate cu ocazia desemnării mele ca director artistic al Galei Hop.

Numirea mea ca director al Galei este în egală măsură o deosebită onoare dar şi o mare damnare. Puţini profesori au şansa, ca după 25 de ani de profesorat să îşi poată fructifica experienţa în cadrul unui context de nivel naţional şi să profite de pe urma unei astfel de oportunităţi pentru a putea contribui la conturarea personalităţii artistice a viitorilor colegi de breaslă, dispunând de un instrument precum Gala Tânărului Actor. Preluarea Galei după o înfloritoare şi strălucitoare perioadă de renaştere sporeşte însă responsabilitatea, şi aşa imensă, faţă de începutul de drum al tinerilor noştri colegi.

Aş dori să îi mulţumesc pe această cale lui Radu Afrim pentru generozitatea, efortul şi profesionalismul cu care a reuşit nu numai să reformuleze Gala, conectând-o la realitatea contemporană a fenomenului teatral, ci şi să redea încrederea tinerilor actori în viitor, în imensa potenţialitate a creativităţii lor şi în solidaritatea de breaslă.

Valoarea sa artistică şi umană a îmbogăţit atât cunoştinţele profesionale ale tinerei generaţii de actori, oferindu-le ceea ce pare a fi esenţial la început de carieră: încrederea totală, cât şi modul de a gândi fenomenul teatral. Rezultatele excepţionale ale ediţiilor precedente obligă şi responsabilizează în egală măsură. Îl asigur pe Radu Afrim că voi face tot ce îmi stă în putinţă pentru a prelua şi duce mai departe ideile şi direcţiile valoroase cristalizate în perioada mandatului său.

În acelaşi timp, principiile deontologiei mă obligă să nu preiau creaţia spirituală a unui predecesor, oricâtă stimă şi recunoştinţă i-aş purta, fără a-mi aduce propria contribuţie la rezultatul final.

Scopul meu, prin acceptarea preluării Galei, este de a crea un context viabil pentru întâlnirea diferitelor generaţii şi diferitelor mentalităţi regizorale şi actoriceşti sub semnul valorii comune. Pe lângă asigurarea vizibilităţii tinerilor actori voi încerca să ofer şi şansa unor reale întâlniri artistice dintre regizorii marcanţi ai vieţii teatrale româneşti şi tinerii noştri colegi.

Citiţi şi: MIKLÓS BÁCS, noul director artistic al GALEI TÂNĂRULUI ACTOR HOP, ediţia a XIX-a

Sunt convins că aceste întâlniri vor fi baza viitoarelor cariere şi creaţii teatrale, că ele vor influenţa definitoriu nu numai cariera dar şi devenirea artistică a noilor personalităţi actoriceşti . Nu cred în diferenţa valorică a genurilor şi stilurilor teatrale. Cred că Teatrul este sau bun sau prost. Cred, cu convingere, că tot ce este Teatru se află pe scenă, dar nu tot ce se află pe scenă este Teatru!

Sunt conştient de faptul că ceea ce va prinde contur ca identitatea viitoarelor Gale Hop este rodul unei creaţii colective la care îşi aduc aportul în primul rând tinerii actori, dar şi mai vechii colegi de breaslă.

Percep rolul meu ca fiind al celui care poate oferi şi oferă spaţiul necesar în care participanţii să-şi exprime talentul şi creativitatea. Mizez în acest cadru atât pe participarea entuziastă a tinerilor actori cât şi pe suportul generos pe care consider că noi, generaţiile mai vechi în breaslă, suntem datori să îl oferim.

Cu emoţiile şi speranţa oricărui început de drum, cu idealismul veşnicului paidagogos pornesc aşadar la această nouă călătorie a vieţii mele. Sper să pot sluji fără prejudecăţi, cu umilinţă şi eficienţă ceea ce avem cu toţii în comun, indiferent de statut, vârstă, preferinţe estetice sau ideologie politică: Teatrul!“