Răzvan Mazilu – Premiul pentru dezvoltarea spectacolului de muzical în România

Răzvan Mazilu este unul dintre cei mai apreciați coregrafi din România. Creațiile sale artistice simbolizează adevărate premiere pentru spațiul teatral românesc, motiv pentru care, în cadrul celei de-a 30-a ediții a Galei Premiilor UNITER, este onorat cu Premiul pentru dezvoltarea spectacolului de muzical în România.

Răzvan Mazilu – Premiul pentru dezvoltarea spectacolului de muzical în România

 „Cred cu toată ființa că teatrul – sau dansul sau un concert – se face și se receptează doar live, orice altceva e un surogat care nu transmite acea emoție extraordinară, ce să mai vorbim de catharsis. Nicio filmare, oricât de meșteșugită, nu va transmite acel schimb de energie unic care se naște între public și artiști.”

Este absolvent al Liceului de Coregrafie Floria Capsali din București și al Academiei de Teatru și Film, Secția Coregrafie, găsindu-și menirea în cadrul unor workshop-uri susținute de mari coregrafi precum Gigi Căciuleanu, Josef Nadj, Christine Bastin, Dominique Bagouet etc. De asemenea, își începe cariera din perioada liceului, devenind solist al Companiei de Dans Contemporan „Contemp” la Opera Națională din București, apoi la Teatrul Evreiesc de Stat.

“Am mare noroc cu dansul, pentru că mă ajută să nu mai fiu vulnerabil în fața vieții.”

În 1995, realizează pentru prima oară în România un spectacol de teatru-dans pe scena Teatrului Național București, într-o montare a piesei „Dama cu camelii”. În 1996, semnează primul spectacol în calitate de coregraf, „Vorbește-mi ca ploaia și lasă-mă să te ascult” pe scena Teatrului Odeon. La un an distanță, devine primul dansator protagonist într-un one-man show din țară, odată cu spectacolul Teatrului Național din București „Jocul de-a vacanța”, iar în 1998, Răzvan Mazilu începe colaborarea cu Opera Națională din București.

„Deseori mă surprind dansând sau cântând pe stradă, rupt de cotidian, aflându-mă în «filmul» meu. Pentru mine, profesia nu e ca o haină pe care o îmbraci, îți faci treaba și apoi o dezbraci și o atârni la loc în cuier. Pentru mine, profesia trebuie să te bântuie, să te posede, să te marcheze cu adevărat, să te obsedeze. Toate astea nu sunt valabile doar pentru Răzvan-dansatorul, ci și pentru Răzvan – regizorul/coregraful.” (Răzvan Mazilu, interviu coord. de Iulia Sima în Garbo)

Acesta devine coordonator al programului de dans din cadrul Teatrului Odeon în anul 2001. Cu această ocazie, montează și primul musical cu trupa teatrului, „Îngerul albastru” după  „Profesorul Unrat” de Heinrich Mann. Spectacolul declanșează și cariera sa de regizor, coregraf, dansator și scenograf de teatru muzical – un pachet complet.

„Am fost atras întotdeauna, încă de când eram copil și mă duceam la Operetă, de ideea de spectacol, de show, de entertainment de foarte bună calitate. Cred că lumea este un cabaret, cred că planurile se întrepătrund și uneori în cabaret îmi regăsesc bucăți din destinul meu, din viața mea personală. Dacă aș fi trăit într-o altă epocă și într-un alt timp și spațiu geografic, cred că mi-aș fi făcut din propria viață un spectacol.” (Răzvan Mazilu, interviu coord. de Monica Andronescu în Adevărul)

Creează spectacole remarcabile și nemaivăzute pentru teritoriul românesc, aducând prin fiecare spectacol elemente inedite, care învăluie spectatorii într-o lume de vis, electrizantă și plină de energie. „Mon Cabaret Noir” (Teatrelli, 2015), „Cabaret” (Teatrul German de Stat, Timişoara, 2014), „Fecioarele noastre grabnic ajutătoare” (Teatrul Excelsior, 2017) și „Familia Addams” (Teatrul Excelsior, 2019) toate pavează calea spre popularizarea musicalului românesc, aportul lui Răzvan Mazilu la îmbogățirea culturii teatrale naționale.

A colaborat cu succes cu coregrafii Amir Kolben, Marc Bogaerts, Claudia Martins, Rafael Carrico, Gigi Căciuleanu, Ioan Tugearu, Florin Fieroiu, Alexa Mezincescu, Miriam Răducanu, Adina Cezar, Liliana Iorgulescu, cu regizorii Alexandru Dabija, Dragos Galgoțiu, Andrei Șerban, Cătălina Buzoianu, Cornel Todea, Petrika Ionescu, Ana Mărgineanu, Anda Tăbăcaru – Hogea și cu scenografii Doina Levintza, Adriana Grand, Andrei Both, Dragoș Buhagiar și Irina Solomon. În prezent, se ocupă personal de regia, scenografia și coregrafia propriilor spectacole, cu o predilecție pentru costume extravagante și mișcări scenice extensive.

„Eu cred în ideea de echipă, în continuitatea lucrului cu aceeaşi echipă cu care te înţelegi din priviri şi cu care ţi-ai format deja un algoritm al construcţiei acestui edificiu atât de complex care e un musical.” (Răzvan Mazilu, interviu coord. de Ioan Big în Zile și nopți)

A realizat turnee în Franța, Italia, Israel, Elveția, Japonia, Rusia, Grecia, Egipt, Slovacia, Ungaria, Danemarca, Germania, Belgia, Cehia, Spania și China. De asemenea, a fost recunoscut prin premii diverse, precum Premiul Special UNITER pentru Coregrafie (2007) sau Premiul pentru investigarea unor noi modalități de expresie artistică, Festivalul Internațional “Eurodans”, Iași (1996). Totodată, Premiul pentru plastica expresiei corporale i-a fost acordat de Asociația Internațională a Criticilor de Teatru AICT, secția română (1998).

 

Spectacole semnate:

Dama cu camelii – Teatrul Național București (1995)

Vorbește-mi ca ploaia și lasă-mă să te ascult – Teatrul Odeon (1996)

Coppelia – Opera Română Timișoara (1999)

Îngerul albastru – Teatrul Odeon (2001)

Marlene – Teatrul Dilos, Atena, Grecia (2005)

Un Tango Mas – Teatrul Odeon  (2006)

Block Bach – Teatrul Odeon (2007)

Urban Kiss – Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”  (2008)

Remember – Teatrul Național Timișoara (2009)

Când Isadora dansa – Teatrul Meli, Atena, Grecia (2009)

Requiem. Nu ştii nimic despre mine – Fundaţia PerfoRM, JTI  (2011)

The Full Monty – Teatrul Naţional Timişoara (2011)

Când Isadora dansa – Teatrul Odeon  (2012)

 

Cabaret – Teatrul German de Stat, Timişoara (2014)

West Side Story – Festivalul Național de Teatru, UNITER, Teatrul Odeon (2014)

În plină glorie! – Teatrul de Comedie (2015)

Mon Cabaret Noir – Teatrelli (2015)

Femei în pragul unei crize de nervi – Teatrul Național Târgu-Mureș (2016)

Cartea junglei – Teatrul German Timișoara (2017)

Fecioarele noastre grabnic ajutătoare – Teatrul Excelsior (2017)

Zaraza – Teatrul Toma Caragiu Ploiești (2018)

Sunetul muzicii – Opera Comică pentru Copii (2018)

We Will Rock You – Wondertheatre la Sala Palatului (2019)

Familia Addams – Teatrul Excelsior (2019)

Maria de Buenos Aires – Teatrelli (2021)

Opera de trei parale – Teatrul Excelsior (2022)